Mortal Kombat – O δρόμος των αποτυχιών προς την επιτυχία
MORTAL KOMBAAAAAAAT!!!!
Πόσο το έχουμε παίξει; Πόσο το έχουμε λιώσει; Το ποιο επιτυχημένο παιχνίδι ξύλου είναι εδώ και συνεχίζει δυναμικά….
Από το 1992 και το πρώτο κεφάλαιο του παιχνιδιού μέχρι και σήμερα, όλοι οι gamers παγκοσμίως έχουν δοκιμάσει τις αντοχές τους στο παιχνίδι αυτό. Combo, ειδικές κινήσεις, upercat, και φυσικά τα πολυαγαπημένα finishing moves με ποιο γνωστά όλων τα Fatality….
Το παιχνίδι μεσουράνησε στην δεκαετία του 90. Τα παιχνίδια διαφήζονταν παντού, μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη, στο θέατρο, σε παιδικά κανάλια, σε ιντερνετικό σόου και συνεχίζει μέχρι σήμερα να τραβάει τα βλέμματα πάνω του για την ωμή βία, τα γραφικά, την ιστορία που είναι πολύ ποιο έντονη συγκριτικά με άλλα παιχνίδια, αλλά και τα ατέλειωτα μυστικά του που υπάρχουν σε όλα τα παιχνίδια της σειράς.
Η πορεία του παιχνιδιού δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα όμως. Ένα όνομα που κυκλοφορεί στον κόσμο για περίπου 30 χρόνια είναι λογικό να έχει στραβοπατήματα, πειραματισμούς, νέες ιδέες, ανάγκη για αλλαγή, ρίσκα και πολλά ακόμα…. Ένα από τα ρίσκα θα δούμε σήμερα…
Με αφορμή την ζωντανή μετάδοση του Πάνου με παιχνίδια του πρώτου Playstation και την ζήτηση του Mortal Kombat Mythologies, θα θυμηθούμε σήμερα κάποια παραστρατήματα του franchise που κάποιοι θελουν να ξεχάσουν και κάποιοι δεν θυμούνται ή δεν ξέρουν καν, αλλά και το πως κάποιες φορές μπορεί μια κατάσταση να μην είναι κατάλληλη για να γίνει κάτι, και αν θέλετε πως μπορεί να αντιστραφεί ένα κλίμα. Σήμερα στην Retropolis.gr θα δούμε τα 3 adventures παιχνίδια της σειράς που δίχασαν ακόμα και τους ποιο σκληροπυρινηκούς φανς. Το καλό, το κακό και το άσχημο… Ας μπούμε στο ζουμί….
Mortal Kombat Mythologies: Sub Zero
To 1997 και μετά από μια άκρως επιτυχημένη πενταετία για το franchise, το Mortal Kombat είναι παντού. Μετά από 5 παιχνίδια (Mortal Kombat, Mortal Kombat 2, Mortal Kombat 3, Ultimate Mortal Kombat 3, Mortal Kombat Trilogy) μία ταινία, μια σειρά από θεατρικές παραστάσεις, soundtrack, επιτραπέζια και άλλα πολλά τα οποία τονίσαμε παραπάνω, το studio της σειράς χωρίζετε σε δύο ομάδες. Στην μία ομάδα ηγείτε ο Ed Boon, ο ‘’πατέρας’’ του παιχνιδιού και ετοιμάζει το επόμενο κομμάτι του franchise (Mortal Kombat 4) και στην άλλη ομάδα ηγείτε ο John Tobias και ετοιμάζει το πρώτο παιχνίδι της σειράς που θα ήταν διαφορετικό από όλα τα άλλα.
Ο Tobias έχοντας δουλέψει σε εταιρείες ως σχεδιστής κόμικ και έχοντας φτιάξει ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι της ιστορίας αποφασίζει να δημιουργήσει μια σειρά παιχνιδιών που θα εξερευνάει τις ιστορίες των πρωταγωνιστών της σειράς. Μια σειρά που ουσιαστικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Πρώτο κομμάτι παρόλα αυτά ήταν το Mortal Kombat Mythogies: Sub Zero
Το παιχνίδι είχε την ιδέα του beat em up. Εξερευνούσε την ιστορία του Sub Zero και της αδερφότητας των Lin Kuei, και συνδεόταν μάλιστα με το Mortal Kombat 4 που σχεδίαζε η αλλη πλευρά του studio δείχνοντας κάποιες πίστες, κάποιους χαρακτήρες, αλλά και ποια είναι η σύνδεση του Shinnok (που ήταν τελικός αρχηγός στο Mortal Kombat 4) με το φυλακτό και τον Quan Chi.
Σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω, μαθαίνουμε για την αντιπαλότητα του Sub Zero με τον Scorpion, το παιχνίδι μας καθοδηγεί σε μυστικά, κρυφά Fatality, αλλά και στοιχεία RPG που όσο ο παίκτης μας αναβαθμίζεται κερδίζει νέες κινήσεις όπως ο σήμα-κατατεθέν πάγος του, η ‘γλύστρα’ αλλά και μερικές νέες κινήσεις που δεν τις είχαμε συναντήσει μέχρι τότε.
Το παιχνίδι αρχικά ενθουσιάζει το κοινό σαν ιδέα. Όμως τα προβλήματα του ήταν αρκετά για να γίνει ‘κόκκινο πανί’ για αρκετούς… Και οι λόγοι έχουν ως εξής:
1) 2D Beat em up. Το παιχνίδι αν και σχεδιάστηκαν τα backgrounds του σε ολοκληρωτικό 3D, χρησιμοποίησε το digitize μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Σε μια εποχή που όλα τα παιχνίδια κάνανε βήματα προς την τρισδιάστατη κατεύθυνση (ακόμα και τα fighting) Το παιχνίδι κάνει ένα οπτικό βήμα πίσω και μένει στάσιμο
2) Χειρισμός. Ο Χειρισμός του παιχνιδιού ήταν κάκιστος και δεν βόλευε κανέναν παίκτη να απολαύσει το παιχνίδι. Αυτό έδειξε την μικρή γνώση προγραμματισμού που διέθετε εκείνη την εποχή ο John Tobias και άφησε ένα παιχνίδι στο έλεος του, ουσιαστικά κάνοντας copy-paste την μηχανή του Mortal Kombat 3. Οι παίκτες του Playstation είχαν τις δυσκολίες τους στον χειρισμό. Αλλά οι παίκτες του Nintendo 64 κυριολεκτικά δεινοπάθησαν….
3) Ταινίες ενδιάμεσα από τις πίστες. Σε μια εποχή που τα ρεαλιστικά βιντεάκια μέσα στο παιχνίδι ήταν κάτι που κυριολεκτικά κάνανε τους παίκτες να μην σηκώνονται από την καρέκλα τους, σε μια εποχή που λίγο νωρίτερα από την κυκλοφορία του παιχνιδιού η ταινία Mortal Kombat έχει σπάσει ταμεία και ο κόσμος περιμένει (και διαβάζει σενάρια) ανυπομονετικά για μια επερχόμενη ταινία, οι σκηνές ενδιάμεσα από τις πίστες δείχνουν φτωχές, κακογυρισμένες και πολύ χαμηλού μπάτζετ. Άξιο αναφοράς ότι σήμερα προκαλούν κύμα γέλοντος στο ίντερνετ…..
Υ.Γ) Τυχεροί οι χρήστες του Ν64 που αντί για βίντεο είχαν απλές φωτογραφίες
Ενώ από την άλλη οι χρήστες του playstation είχαν να αντιμετωπίσουν αυτό….
https://www.youtube.com/watch?v=7c98sW6QQgc
4) Επίπεδο δυσκολίας. Το παιχνίδι ήταν τραγικά δύσκολο σε επίπεδο να εκνευρίσει τον παίκτη. Σε συνδιασμό με τον κακό χειρισμό, τα ξεπερασμένα για την εποχή γραφικά, αλλά και ότι δεν επέτρεπε στον παίκτη να παίξει στο εύκολο (σταματούσε στο τέταρτο επίπεδο λέγοντας στον παίκτη να ξαναρχίσει από την αρχή αλλά παίζοντας από το μεσαίο και πάνω) έκαναν το παιχνίδι να μην θέλει να το πλησιάσει ούτε ο μέσος gamer.
Για την ιστορία: Το παιχνίδι πούλησε 3 εκατομμύρια περίπου κομμάτια. Οι χρήστες του Playstation μπορούσαν να δουν και ένα teaser trailer για το επερχόμενο Mortal Kombat 4 το οποίο κυκλοφόρησε λίγο μετά και έσωσε την κατάσταση.
https://www.youtube.com/watch?v=rsGAiRPR6kI
Όλα έδειχναν ότι η μπόρα πέρασε. Δεν είχε όμως παρά μόλις αρχίσει….
Mortal Kombat: Special Forces
3 Χρόνια μετά την κυκλοφορία του Mythologies, ο John Tobias δεν έβαλε μυαλό…
Παρά τις κακές κριτηκές, παρά την κακή δουλειά, εξακολούθησε να θέλει να επεκτείνει το franchise συνεχίζοντας την σειρά mythologies. Στα σκαριά υπήρχαν 3 ιδέες. Μια ιδέα με τους Shaolin Monks του παιχνιδιού (Liu Kang και Kung Lao) μια ιδέα με τους Tarkatan του εξώκοσμου (Mileena και Baraka) και μια ιδέα με τους Special Forces (Jax και Sonya)
Όλοι οι παίκτες που αναφέρονται παραπάνω ήταν σήματα κατατεθέν για το franchise. Ως απάντηση από τον Ed Boon θα προτείνε την ιδέα ενώς παιχνιδιού adventure platform με τίτλο Mortal Kombat: Fire and Ice. Πρωταγωνιστές θα ήταν ο Sub Zero Και ο Scorpion και θα άλλαζε όλη την ιστορία της μεταξύ τους βεντέτας. Ο John Tobias αποφάσισε να το πάρει πάνω του λέγοντας ότι δεν θα επαναλάβει τα ίδια λάθη, και ότι αυτήν την φορά το παιχνίδι θα κάνει το ‘μπαμ’ που δεν έκανε το προηγούμενο.
Αποφάσισε λοιπόν να υλοποιήσει την ιδέα του Special Forces. Ο λόγος ήταν ότι λίγο νωρίτερα είχε κυκλοφορήσει το αριστούργημα Metal Gear Solid. Ο Tobias το είχε παίξει και έμεινε ενθουσιασμένος από τον τρόπο παιχνιδιού και ήθελε το Mortal Kombat να έχει κάτι αντίστοιχο ‘’δικό του’’. Οι Special Forces είχαν τον Jax, είχαν την Sonya, είχαν όπλα, είχαν στοιχεία πρακτόρων, είχαν στοιχεία στρατού, είχαν τα απαραίτητα. Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό….
Την ίδια στιγμή η ομάδα του Ed Boon δούλευε σε μια αναβαθμισμένη έκδοση του Mortal Kombat 4 που προοριζόταν να γίνει αποκλειστικός τίτλος στην νεοσύστατη κονσόλα της Sega, το Dreamcast. Η ομάδα του Boon πήρε το Mortal Kombat 4, το μετονόμασε Mortal Kombat Gold, προσέθεσε κάποιους έξτρα χαρακτήρες και πίστες και η δουλειά τους φαινόταν ότι είχε τελειώσει. (δεν τελείωσε καλά για την ακρίβεια γιατί το παιχνίδι ήταν γεμάτο με αρκετές δυσλειτουργίες αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία) Έτσι αυτήν την φορά ο Boon πήγε να δει τι κάνει ο Tobias….
Και δεν του άρεσε καθόλου…
Το παιχνίδι παρουσιάστηκε (σύμφωνα με τον θρύλο χωρίς την έγκριση του Ed Boon) στην Ε3 του 1999. Πρωταγωνιστής θα ήταν ο Jax και η Sonya η οποία φαινόταν και στις πρώτες εικόνες του παιχνιδιού ως playable χαρακτήρας
Το παιχνίδι είχε στοιχεία από Metal gear solid και Fighting force, είχε 3D γραφικά για να μην επαναλάβει το ίδιο λάθος με πριν, και οι φανς της σειράς το αντιμετωπίζουν λίγο ποιο θετικά, αλλά καχύποπτα.
Και είχαν δικιο…
Μετά την Ε3, ο Ed και ο John θα συγκρουστούν μεταξύ τους για το εν λόγω παιχνίδι. Δεν συμφωνούν ούτε ότι διαφωνούν, το παιχνίδι παραμένει σε στάδιο παραγωγής, και η κατάληξη ήταν ο John Tobias και η υπόλοιπη ομάδα που σχεδίαζαν το παιχνίδι να αποχωρήσουν από την εταιρεία. Το Special Forces παραμένει ορφανό, σε στάδιο ανάπτυξης και οδεύει προς ακύρωση η κυκλοφορία του. Ο Boon δεν ήθελε να ακυρώσει την κυκλοφορία του γιατί είχε ήδη παρουσιαστεί, και αναλαμβάνει με την ομάδα του να το ολοκληρώσει πατ-κιουτ (η αλλιώς τσαπατσούλικα) και να το κυκλοφορήσει. Μία κίνηση που ήταν πολύ μεγάλο λάθος….
Το παιχνίδι κυκλοφορεί το καλοκαίρι του 2000. Έκανε πολύ μεγάλο κακό στο όνομα του Franchise και παραμένει μέχρι σήμερα το χειρότερο παιχνίδι της σειράς τόσο σε πωλήσεις όσο και σε gameplay.
Όπλα, stealth, μπουνιές, επικοινωνία με τα κεντρικά (όπως στο metal gear solid) σε ενα πολύ αργό tempo, η Sonya εξαφανισμένη (δεν ήταν τελικά στην τελική κυκλοφορία καθότι αναγκάστικαν να αλλάξουν το σενάριο για να τελειώνουν ποιο γρήγορα) σεναριακά λάθη, και ένα επίπεδο δυσκολίας που κάνει το Mythologies Sub Zero να αισθάνεται περίφανο.
Χαρακτηριστικό ήταν τα χέρια του Jax. Χρονολογικά το παιχνίδι ήταν πριν το Mortal Kombat 1. Ο Jax που έκανε ντεμπούντο στο Mortal Kombat 2 είχε στα χέρια του μεταλλικά περικάρπια, και έχασε τα χέρια του και τα αντικατέστησε με μηχανικά στο Mortal Kombat 3. Στο εν λόγω παιχνίδι όμως είχε τα μηχανικά χέρια από την αρχή γιατί όπως είπε ο Boon ήταν ήδη ένα trademark του παίκτη.
Το παιχνίδι σε γραφικά ήταν κακό. Σε μια εποχή ειδικά που ξεκινούσε ο ‘’πόλεμος’’ μεταξύ Dreamcast και Playstation 2 στα 128 bits, το παιχνίδι έτρεχε με ‘’νεκρά’’ ταχύτητα στα 32 ξεπερασμένα του Playstation 1. Ο χειρισμός του ήταν φτωχός και αργός. Τα κουμπιά δεν ανταποκρινόντουσαν στο πάτημα όπως θα έπρεπε και υπήρξε μια μικρή καθυστέρηση, το παιχνίδι αν και Mortal Kombat δεν στηριζόταν στα ‘’κλωτσομπουνίδια’’ αλλά στα όπλα και τις σφαίρες, και κάθε φορά που ο χρήστης άνοιγε την κονσόλα του ερχόταν αντιμέτωπος με αυτό το intro…
https://www.youtube.com/watch?v=8T1EeAHIFMU
Τα λόγια περισσεύουν….
Αν αυτό το παιχνίδι είχε ολοκληρωθεί σωστά, αν είχε κυκλοφορήσει με άλλο όνομα, αν είχε κυκλοφορήσει στο Playstation 2 ή το Dreamcast, ίσως η τύχη του να ήταν διαφορετική. Σημασία έχει όμως ότι με το ‘’αν’’ δεν γράφετε ιστορία. Και το κεφάλαιο Special Forces ήταν και παραμένει μέχρι σήμερα η χειρότερη στιγμή του Mortal Kombat…
Για την ιστορία: Το Mortal Kombat Mythologies σώθηκε από την έλευση του Mortal Kombat 4. Το Mortal Kombat Gold (η αναβαθμισμένη έκδοση του Mortal Kombat 4 που αναφέραμε παραπάνω) είχε την ατυχία να κυκλοφορήσει και αυτό χωρίς να είναι 100% έτοιμο. Τι σημαίνει αυτό; Πολλά Bugs. Συνεπώς αυτήν την φορά δεν υπήρχε διάσωση….
(εικόνες από Mortal Kombat Gold)
Υ.Γ) Αν τερματίσει κάποιος το Mortal Kombat Special Forces (αν έχει την υπομονη) και φτάσει στους τίτλους τέλους θα παρατηρήσει ότι το όνομα του John Tobias αν και είχε φτιάξει κατά 70% το παιχνίδι δεν βρίσκετε εκεί. Οι κακές γλώσσες λένε ότι το έκανε ο Boon για να μην χρεωθεί ο Tobias ενδεχομένη επιτυχία του παιχνιδιού….
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Σωτήριον έτος 2005. Μία περίεργη οκταετία για το Mortal Kombat έχει ολοκληρωθεί. Το Franchise έχοντας επιτυχίες πάνω του με το Mortal Kombat 4, το Mortal Kombat Deadly Alliance, την επιτυχημένη σειρά Mortal Kombat Konquest, αλλά και το πρώτο παιχνίδι μετά από πολλά χρόνια που έσπασε ταμεία, το Mortal Kombat Deception, αλλά και αρκετές αποτυχίες όπως το Mortal Kombat Mythologies Sub Zero, Mortal Kombat Special Forces, την δεύτερη (πολύ) κακή ταινία Mortal Kombat Annihilation, την κακή ιντερνετική φάρσα (δεν μπορώ να το χαρακτηρήσω αλλιώς) με τίτλο Mortal Kombat Federation Of Martial Arts, αλλά και το πολύ κακό παιχνίδι Mortal Kombat Advance (το συνηστώ ανεπιφύλακτα στον Πάνο για μελλοντικό τραγικό παίκτη. Να δω πόσο αντέχουν τα νεύρα του…) έχει πλέον καταφέρει να σταθεροποιήσει την κατάσταση. Ο λόγος γιατί τα παιχνίδια Mortal Kombat Deadly Alliance και Deception κυκλοφόρησαν μετά τις απότυχίες κατάφεραν να σώσουν το όνομα του παιχνιδιού και να το ξαναφέρουν στην κορυφή. Δεν θα σταθούμε όμως στην κεντρική ιδέα των επιτυχημένων παιχνιδιών. Αλλά σε κάτι που ήταν μέσα σε αυτά….
Ο λόγος για το Konquest mode
Αυτός ο τρόπος παιχνιδιού συστήθηκε στο Mortal Kombat Deadly Alliance. Εξερευνούσε διάφορες πτυχές της ιστορίας των παικτών, και μάθαινε στους παίκτες τρόπους να χειρίζονται τον έκαστο χαρακτήρα που επέλεγαν.
Στο επόμενο παιχνίδι της σειράς, το Mortal Kombat Deception, το mode αυτό επεκτάθηκε. Έγινε ένα open world παιχνίδι που επέτρεπε στους παίκτες να ψάξουν, να κάνουν παράπλευρες αποστολές, κεντρικές αποστολές, να μαζέψουν κέρματα, να ξεκλειδώσουν πράγματα, αλλά και να εξερευνήσουν την ιστορία του παιχνιδιού ακόμα ποιο εξονυχηστικά.
Το περιβόητο Konquest mode δεν πέρασε απαρατήρητο. Μπήκε στο μέτρο σύγκρισης απέναντι στα προηγούμενα παιχνίδια που αναφέραμε παραπάνω, και παρά ότι ήταν μικρό σε διάρκεια καθότι ήταν side game πήρε εξαιρετικές κριτηκές γιατί ήταν αυτό ακριβώς που ονειρευόντουσαν οι φανς μετά τις αποτυχίες των Mythologies και Special Forces.
Το 2001 υπήρξε μια έντονη φήμη ότι το project Mortal Kombat: Fire and Ice μπαίνει σε εφαρμογή. Η φήμη αυτή δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ. Το 2004 οι φήμες αυτές φούντωσαν γιατί κυκλοφορούσε η φήμη ότι μετά την επιτυχία του Deception θα έρθει ένα ακόμα adventure παιχνίδι. Αυτήν την φορά επειδή υπήρξε επιτυχία στο konquest mode που αναφέρθηκε παραπάνω, οι φανς περιμένουν κάτι πραγματικά καλό. Δεν ήταν όμως το Mortal Kombat Fire and Ice με πρωταγωνιστές τους Sub Zero και Scorpion όπως είχε στο μυαλό του ο Boon τα προηγούμενα χρόνια…
Ήταν το Shaolin Monks…. Με τον Liu Kang και τον Kung Lao
Το πλήρωμα του χρόνου είχε φτάσει. Μετά από δύο αποτυχημένα adventure παιχνίδια έρχεται ένα που θα ‘φωλιάσει’ στην καρδιά των φανς μέχρι και σήμερα. Τα γραφικά του είναι 3D και παίρνουν εξαιρετικές κριτηκές για την εποχή, ο χειρισμός αυτήν την φορά ανταποκρίνετε, τα μυστικά δίνουν και παίρνουν μέσα στο παιχνίδι από κάθε άποψη, το story του παιχνιδιού είναι μια παραλλαγή του Mortal Kombat 2 που ήταν αγαπημένο σχεδόν όλης της ομάδας, και όλα κυλούν ομαλά…
Το multiplayer mode είναι στο παιχνίδι και δουλεύει στο έπακρο, το σύστημα μάχης είναι ελκυστικότατο, και το παιχνίδι πιάνει υψηλά στάνταρ. Μια κατάσταση σώθηκε. Ο Ed Boon ο οποίος ανέλαβε τα παιχνίδια απέδειξε στον πρώην συνεργάτη του ότι είχε δίκιο που φώναζε. Οι συνθήκες είχαν ωριμάσει για ένα τέτοιο παιχνίδι. Αν ήταν ακόμα ο Tobias στην ομάδα ίσως αυτό το παιχνίδι να ήταν καλύτερο γιατί θα είχαν συνεργαστεί και οι δυο και το αποτέλεσμα θα ήταν ακόμα ποιο υψηλό. Ποιος ξέρει; Ίσως κι ο Sub Zero με τον Scorpion που ξεκλειδώνονται και μπορεί να τους χρησιμοποιήσει ο χρήστης να μην ήταν απλά αντικατάσταση των μοντέλων του Liu kang και του Kung Lao, αλλά να είχαν την δική τους παράπλευρη ιστορία. Ίσως και το δικό τους παιχνίδι….
Δεν χρειάζονται να ειπωθούν πολλά για ένα πετυχημένο παιχνίδι. Το ότι πέτυχε υπάρχει κάποιος λόγος. Βλέποντας το intro του παιχνιδιού είναι φως-φανάρι το πόσο πολλά υποσχόμενο είναι αυτό το παιχνίδι….
https://www.youtube.com/watch?v=Qvng4ORty9o
Y.Γ) (ΣΠΟΪΛΕΡ ΑΛΕΡΤ!!!!!)
Θα με πληγώνει πάντα το τέλος… Δεν θα πω το γιατί… η εικόνα μιλάει από μόνη της…
https://www.youtube.com/watch?v=okgVpo-XRNs
Υ.Γ.2) Έναν χρόνο μετά κυκλοφόρησε το Mortal Kombat Armageddon. Συνέχισε την καλή πορεία, αλλά και την παράδοση των Konquest. Το Konquest εκείνο ήταν το μικρό αδερφάκι του Shaolin Monks… Και όσοι δεν το θυμούνται ή δεν το έχουν παίξει, αξίζει να το κοιτάξουν ακόμα και σήμερα. Οι εικόνες μιλάνε από μόνες τους…
Και αν είσαι καινούριος στην Retropolis και διάβασες αυτό το άρθρο μπες και στο κάναλι στο youtube και κάνε subscribe. Γιατί είμαστε μια μεγάλη οικογένεια που αγαπάμε τα παιχνίδια…
https://www.youtube.com/user/tzehos
GAME ON!!!
Κείμενο : RockSoldier