Sunday, April 28, 2024
Retroπολιτες

Μίκυ Μάους….το κόμικ των παιδικών μας χρόνων…

Ποιός δεν θυμάται να ξυπνάει κάθε Παρασκευή, ώστε να τρέξει στον περιπτερά της γειτονιάς για να προλάβει το καινούργιο τεύχος του Μίκυ Μάους το οποίο κρεμόταν με μανταλάκια σε κάποιο σύρμα, δίπλα από εφημερίδες και άλλα περιοδικά;

Γι αυτό θα μιλήσω σήμερα. Για το μακροβιότερο έντυπο στην Ελλάδα, το περιοδικό των παιδικών μας χρόνων, που κρυφά παίρναμε στο σχολείο και ακούγαμε τις φωνές του δασκάλου, διότι αντί να προσέχουμε στο μάθημα διαβάζαμε και διαβάζουμε ακόμα , κρυφά ένα Μίκυ Μυστήριο ή ένα Αλμανάκο…
Ο λόγος για το περιοδικό Μίκυ Μάους,το περιοδικό που σήμερα μετρά πάνω από μισό αιώνα συνεχούς παρουσίας στην χώρα μας…


Αλλά ας τα πάρουμε απο την αρχή….

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΗΡΩΑ. ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΤΕΥΧΗ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ

Ο Μίκυ Μάους είναι ένας χαρακτήρας cartoon που δημιουργήθηκε το 1923 από τον Walt Disney. Για να δούμε τον ήρωα και την παρέα του στο χαρτί πέρασαν αρκετά χρόνια. Έπρεπε να περιμένουμε 7 χρόνια, ώστε ο σχεδιαστής Φλόυντ Γκόφερσον να αρχίσει να σχεδιάζει τα πρώτα δείγματα κόμικ με τον Μίκυ στα στρίπς των Κυριακάτικων εφημερίδων. Φυσικά και τα στρίπς είχαν τεράστια επιτυχία αφού διαβάζονταν από τους μικρούς αναγνώστες χωρίς κάποιο κόστος μιας και είχαν δωρεάν την εφημερίδα από τους γονείς τους,την οποία αγόραζαν για να ενημερώνονται.

Εώς το 1943 είχαμε δει μόνο στριπς και όχι κάποια αυτόνομη έκδοση, μέχρι που η εταιρία DELL ή GOLD KEY προσέλαβε στο δυναμικό της σχεδιαστές και γραφίστες ώστε να δημιουργήσουν νέες ιστορίες με τον αγαπημένο μας ήρωα και την παρέα του. Το βήμα έγινε και ο Μίκυ εντάχθηκε στην σειρά αυτόνομων εκδόσεων ‘’Four colour comics’’ που ήταν μία σείρα τευχών με ιστορίες διαφόρων ηρώων cartoon. Η σειρά αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα από τις εκδόσεις GLADSTONE.

ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΑΡΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ?

Αφού πέρασε ο πόλεμος η Ελλάδα έπρεπε να βρει τα πατήματα της και έτσι πάρα πολλοί Έλληνες έφυγαν στο εξωτερικό για να βρουν επιχειρηματικές δραστηριότητες και να ζήσουν. Δύο από αυτούς ήταν και οι αδελφοί Πεχλιβανίδη οι οποίοι ταξίδεψαν στην Αμερική για να βρουν ξένες εκδόσεις και να τις μεταφέρουν στην Ελλάδα. Μία από αυτές ήταν και τα ΄΄Κλασσικά εικονογραφημένα΄΄, τα λαϊκά-πατριωτικά κόμικς που όλοι ξέρουμε. Στο εξωτερικό τα Κλασσικά εικονογραφημένα είχαν επί το πλείστον ιστορίες από Δανούς, Γερμανούς, Αμερικανούς και λοιπούς Ευρωπαίους συγγραφείς πχ Χανς Κρίστιαν Άντερσεν ..

Στην Ελλάδα διαφοροποιήθηκαν λίγο. Εκτός από αυτές τις ιστορίες προσέλαβαν σχεδιαστές να δημιουργήσουν ιστορίες που είχαν ως κύριο θέμα τους την ελληνική κοινωνία. Δημιούργησαν ιστορίες με θέματα όπως το Βυζάντιο, του ήρωες του ΄21, την Θρησκεία αλλά και σημαντικά γεγονότα με επιμορφωτικό χαρακτήρα. Τα Κλασσικά εικονογραφημένα θεωρούνται τα πρώτα καθαρά ελληνικά κόμικς. Εκτός από αυτά, το μάτι τους έπεσε σε μία σειρά τευχών που αναφέραμε πιο πάνω, τα ΄΄Four colour comics΄΄.

Αφού ανθουσιάστηκαν έβαλαν μπροστά το ελληνικό μυαλό που είχαν και αντέγραψαν τα τεύχη των Four colour comics τα οποία ονόμασαν ΄΄Γέλιο και Χαρά΄΄. Η συγκεκριμένη έκδοση περιέχει εκτός από τις ιστορίες με τον Μίκυ, ιστορίες και άλλων γνωστών ηρώων όπως του Bugs Bunny. Η έκδοση αυτή, ήταν κάπως πρόχειρη αφού δεν υπήρχε κάποια εκτύπωση αλλά μία χειρόγραφη αντιγραφή από Έλληνες γραφίστες.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΕΡΟΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έχουμε φτάσει στο 1966. Οι αδελφοί Πεχλιβανίδη έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τον χώρο των εκδόσεων αφού η μόνη έκδοση που τους έχει απομίνει και είναι η κύρια πηγή εσόδων τους είναι οι επανεκδόσεις των Κλασσικών εικονογραφημένων. Τα δικαιώματα των ηρώων του Disney βρίσκονται στον κάλαθο των αχρήστων. Για να έχουμε μέχρι και σήμερα αυτή την σειρά περιοδικών, υπέθυνοι είναι δύο άνθρωποι. Ο Χρήστος Τερζόπουλος, γιος του μεγαλοεκδότη Ευάγγελου Τερζόπουλου γνωστός για το περιοδικό “Γυναίκα” αλλά και ο Αλκαίος Αγγελόπουλος που σύμφωνα με τον Τερζόπουλο ήταν αντιπρόσωπος της Disney στην Ελλάδα ενώ σύμφωνα με τον Γιώργο Δραγούμη εκδότη του περιοδικού Ποπάι ήταν αντιπρόσωπος της ΄΄King Features Sindicates’’. Και στις δύο περιπτώσεις το αποτέλεσμα μετράει. Ο Αγγελόπουλος ήθελε να δώσει κάπου τα δικαιώματα των ηρώων του Disney. Χτύπησε την πόρτα των εκδόσεων Ανεμοδουρά, οι οποίοι έβγαζαν τότε την διάσημη εώς σήμερα σειρά αναγνωσμάτων΄΄Μικρός Ήρως΄΄ αλλά λόγω απουσίας του Στέλιου Ανεμοδουρά, ιδρυτή και διεθυντή της εκδοτικής το θέμα έμεινε στον πάγο. Ο Αγγελόπουλος δεν το έβαλε κάτω. Έκανε κρούση και στον Γιώργο Δραγούμη ο οποίος αρνήθηκε. Μια επιλογή που θα μετανιώσει πολύ σύντομα. Τελευταία επιλογή ο Ευάγγελος Τερζόπουλος ο οποίος αδιαφόρισε. Δεν έκανε όμως το ίδιο και ο γιός του Χρήστος. Ο Χρήστος ήταν μόλις 17 ετών τότε. Ήξερε ότι εάν έχαναν την ευκαιρία να εκδόσουν τα Μίκυ Μάους θα το μετάνιωναν και έτσι είπε στον πατέρα του να αναλάβει ο ίδιος την έκδοση του περιοδικού.Ο Ευάγγελος συμφώνησε και τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους. Ο Χρήστος μόλις είχε μπει στον στρατό τότε και δούλευε μόνο στις εξόδους. Επέλεξε να διαφοροποιηθεί από τον προκάτοχό του και έβγαλε τα περιοδικά σε μικρή μορφή με Ιταλικές ιστορίες κατευθείαν από το Ιταλικό ‘’Topolino’’ το αντίστοιχο Μικυ Μαους στην Ιταλια. Είχε στον νου του ότι τα μικρά περιοδικά χωρούσαν μέσα στα σχολικά βιβλία έτσι ώστε να τα διαβάζουν τα παιδιά εν ώρα μαθήματος. Τα χρώματα και τα κοψίματα ήταν σωστά όπως και οι χειρόγραφες γραμματοσειρές. Συνολικά βγήκαν τρείς γραμματοσειρές .Και οι τρείς ψηφιοποιήθηκαν κοντά στο 1990 και έμειναν ίδιες μέχρι το τέλος του περιοδικού το 2012. Το 1ο τεύχος βγήκε στις 1η Ιουλίου του 1966. Η επιτυχία ήταν τεράστια.Το περιοδικό βρισκόταν σε όλα τα περίπτερα,κιόσκια και πρακτορεία τύπου σε όλη την χώρα.


Το περιοδικό μεγάλωσε πάνω από τρείς γενιές. Επί 48 χρόνια ο Χρήστος Τερζόπουλος κυκλοφορούσε στην χώρα μας τα τεύχη του διασημότερου ήρωα όλων των εποχών. Είχε συνάψει στενές σχέσεις με τον ίδιο τον Walt Disney αλλά και πολλούς σχεδιαστές όπως τον Carl Barks που ήταν ο δημιουργός των ιστοριών του Ντοναλντ αλλά και δημιουργός του θείου Σκρουτζ, τον Ντον Ροσα αλλά και τον Ρομάνο Σκάρπα ο σημαντικότερος Ιταλός σχεδιαστής κόμικς.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ

Είμαστε στο 2010. Η πολιτική σκηνή της Ελλάδας είναι σε άθλια κατάσταση. Η οικονομική κρίση δεν έπληξε μόνο τους απλούς πολίτες και επιχειριματίες αλλά και τους ανώτερους οικονομικά. Τις εκδόσεις ανέλαβε ο γιός του Χρήστου, David ο οποιός άλλαξε την μορφή του περιοδικού. Άνοιξε eshop που μπορούσες να βρεις τα τεύχη της εκδοτικής αλλά και πιο συλλεκτικές εκδόσεις. Το 2013 η εκδοτική έχασε τα δικαιώματα για τα κόμικς αφού ήταν πλέον ασύμφωρη η έκδοσή τους. Η πρόοδος της τεχνολογίας , η αποκοπή απο το κοινό αλλά και η ακρίβεια-μεταβολή στην τιμή των δικαιωμάτων έκαναν πατέρα και γιό να πάρουν αυτήν την απόφαση. Το τέλος μιας εποχής. Το κλείσιμο του περιοδικού.

Τεύχη ορόσημο αποτέλεσαν τα εξής:
ΜΜ α’περιόδου τεύχος 1:
Πρόκειται για το 1ο τεύχος το οποίο βγήκε από τις εκδόσεις Τερζόπουλος. Περιείχε μέσα του την διάσημη ιστορία ΄΄Στις πηγές των Μογγολων΄΄δια χειρός του Ιταλού σχεδιαστή Ρομάνο Σκάρπα. Η αξία του ξεπερνά τα 2.500-3.000€ καθώς είναι πολύ σπάνιο και σημαντικό τεύχος. Το 1994 η εκδοτική έδωσε σαν δώρο στους αναγνώστες της μία επανέκδοση του τέυχους σε χαμηλότερη ποιοτικά έκδοση μαζί με το τεύχος ΄΄Οσα παίρνει ο άνεμος΄΄. Κυκλοφόρησαν συνολικά 23.035 αντίτυπα τα οποία έχουν τεράστια συλλεκτική αξία.

ΜΜ α’περιόδου τέυχος 43:
Στο οπισθόφυλλο του βλέπουμε την κυκλοφορία του επόμενου τεύχους το οποίο αντί να κοστίζει 3δρχ όπως τα προηγούμενα τέυχη κοστίζει 5δρχ. Το τεύχος αυτό ήταν να κυκλοφορήσει στις 21 Απριλίου του 1967 αλλά λόγω της Χούντας λογοκρίθηκε. Λόγος, το εξώφυλλο του που έδειχνε τον Μικυ να φοράει ένα στέμμα και να ποζάρει μπροστά στον καθρέπτη. Το στέμμα σβήστηκε αλλά το είδωλο στον καθρέπτη έμεινε το ίδιο.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Το 2014, μετά από έναν χρόνο χωρίς περιοδικά η Καθημερινή ανακοίνωσε μέσω ενός τηλεοπτικού σπότ την κυκλοφορία της νέας έκδοσης του περιοδικού.
Νέο μέγεθος, νέα αρίθμηση και νέα ποιότητα χαρτιού ήταν λίγα από τα χαρακτηριστικά των νέων περιοδικών.Τα πρώτα τεύχη έδιναν στον αναγνώστη την εντύπωση ότι τίποτα δεν είχε αλλάξει αφού τα πρώτα τεύχη που έβγαλε η Καθημερινή, ήταν προγραμματισμένα για κυκλοφορία από τον Τερζόπουλο με αποτέλεσμα να μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Πχ οι διαγωνισμοί που διοργάνωνε ο Τερζόπουλος στους οποίους ο νικητής μπορούσε να κερδίσει πλούσια δώρα όπως ποδήλατα, κάμερες αλλά και παιχνιδοκονσόλες τους οποίους είδαμε και στα πρώτα τεύχη της Καθημερινής.

Μέχρι και σήμερα οι εκδόσεις Καθημερινής μονοπωλούν τα τεύχη του Μίκυ και της παρέας τους κρατώντας μας συντροφιά στα σχολικά διαλείμματα, στις παραλίες αλλά και στις βόλτες με φίλους. Σε άλλους μπορεί να θυμίζει τα παιδικά τους χρόνια, σε άλλους να φέρνει νοσταλγία και σε άλλους απλά όμορφα συναισθήματα.

Σας παροτρύνω όσοι είστε γονείς ή όσοι είστε παιδιά και διαβάζετε αυτό το άρθρο να αρχίσετε να αγοράζετε το περιοδικό. Το περιοδικό κοστίζει μόλις 1,90€ και είναι από τις τελευταίες προσπάθειες αναβίωσης της 9της τέχνης στην χώρα μας.

N.Π.

 Zf5b9R{D.