Saturday, April 13, 2024
Modern Reviews

Super Mario Bros Wonder | Multi Review by Panos Retropolis and Akikos

Πέρασαν 11 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε το Super Mario Bros WiiU, το τελευταίο 2D Mario παιχνίδι που είχαμε τη δυνατότητα να παίξουμε στο WiiU και στο Nintendo Switch με την έκδοση Deluxe.

Πριν δούμε αναλυτικά τα του παιχνιδιού να σας πω ότι για μένα τα Mario παιχνίδια χωρίζονται σε 3 μεγάλες κατηγορίες. Είναι τα 2D Mario, τα 3D Mario και τα Mario με την κάμερα να βρίσκεται ψηλά όπως τα Mario World

Πίστευα ότι τα είχα δει όλα. Δεν έχω χάσει κανένα Mario Bros παιχνίδι μέχρι σήμερα και έχω δει τη μετάβαση από pixelated γραφικά στη σύγχρονη 2.5D μορφή τους στο Wii. Το πρώτο και μεγαλύτερο σοκ ήταν στο NES με το Super Mario Bros 3. Σαν χθες θυμάμαι τους μηχανισμούς gameplay, τις μεταμορφώσεις του Μάριο και φυσικά τους ήχους και τη μουσική του παιχνιδιού. Ήταν τέτοιο το άλμα από το προηγούμενο παιχνίδι που δεν υπήρχε περίπτωση να μην σε κερδίσει.

Φτάσαμε στο 2023 με τη Nintendo να ανακοινώνει πως ένα νέο παιχνίδι της σειράς Bros έρχεται στο τέλος της ζωής του Nintendo Switch. Εύλογη απορία όλων ήταν τι το καινούριο έχει να προσφέρει πια ένα 2D Mario; Έχοντας πίστη στη Nintendo περίμενα ότι με κάποιο τρόπο θα εντυπωσιάσει. Σε καμία περίπτωση όμως δεν περίμενα αυτό που θα αντίκρυζα λίγους μήνες μετά.

Τον Οκτώβριο του 2023 λαμβάνω το review code του παιχνιδιού από την CDMedia και κατεβάζω το παιχνίδι. Ξεκινάω και αμέσως από την πρώτη εικόνα του παιχνιδιού αντιλαμβάνομαι ότι το παιχνίδι έχει αλλάξει πολύ αλλά όχι σε βαθμό που να ενοχλεί. Ίσα ίσα η πρώτη εικόνα σου δείχνει  αμέσως το νέο σχεδιασμό του Mario αλλά και των φίλων του καθώς και του περιβάλλοντος. Όλα είναι πιο γυαλισμένα, πιο έντονα, πιο χαρούμενα. Επίσης έχει περισσότερο βάθος η οθόνη μας με πολλαπλά layers, πολλές φορές πιο ζωντανά και αλληλεπιδραστικά από ποτέ καθώς θα παίξουμε αρκετές φορές στα πίσω layers προκειμένου να μαζέψουμε τα απαραίτητα αντικείμενα.

Πριν ξεκινήσουμε καλούμαστε να επιλέξουμε τον χαρακτήρα μας ανάμεσα σε 12. Προσοχή όμως γιατί δεν έχουν όλοι τις ίδιες δυνατότητες. Για αποφυγή spoilers δεν θα αναφέρω τι έχει ο καθένας αλλά θα σας πω ότι υπάρχουν χαρακτήρες όπως ο Yoshi που είναι η κατάλληλη επιλογή για ένα παιδί μικρής ηλικίας που δεν θέλετε να στενοχωρηθεί όσο παίζει το παιχνίδι. Αυτό συμβαίνει γιατί ο Yoshi δεν μπορεί να χάσει! Εντυπωσιακό το ότι έχουν σκεφτεί μέχρι και αυτό. Παίξτε παιχνίδι με πολλούς παίκτες και ας το ευχαριστηθούν όλοι, μικροί-μεγάλοι.

Κάτι ακόμα που βλέπουμε από την εισαγωγή είναι τα λουλούδια που μιλάνε. Σίγουρα τα λουλούδια; Όχι τα μανιτάρια; Όχι. Αυτή τη φορά δεν θα σώσουμε το μανιταροβασίλειο ούτε την Peach. Θα σώσουμε το Βασίλειο των Λουλουδιών. Κάποια από τα λουλούδια που έμειναν στη θέση τους θα μας βοηθούν και θα μας ενθαρρύνουν ώστε να καταφέρουμε τον στόχο μας. Δώστε προσοχή στα λεγόμενα τους και θα χαμογελάσετε αρκετές φορές.

Επίσης από την πρώτη κιόλας πίστα θα δούμε το νέο σχεδιασμό στους εχθρούς όπως τα Goombas  τα οποία κοιμούνται και ξυπνούν όταν τα πλησιάζουμε, ενώ θα προσέξετε και ότι στη παραμικρή κίνηση χαρακτήρα έχουν σχεδιαστεί νέα animations. Οι εχθροί τρομάζουν όταν είστε έτοιμοι να προσγειωθείτε στο κεφάλι τους, ο Μario κάνει κίνηση για να μπει σε σωλήνα ο οποίος μάλιστα τον τραβά απότομα και κινδυνεύει να φύγει το καπέλο από το κεφάλι του. Θα δείτε τότε το χέρι του Mario να ξεπροβάλλει και να πιάνει τελευταία στιγμή το καπέλο. Αμέσως μετά θα πάρετε ένα αντικείμενο που θα σας μετατρέψει σε ελέφαντα! Ναι καλά διαβάσατε. Σε ελέφαντα που έχει μάλιστα το συνήθειο να γεμίζει τη προβοσκίδα του με νερό κάθε φορά που θα το βρει διαθέσιμο ώστε να το πετάξει στους εχθρούς για να τους βγάλει εκτός πίστας. Οι πίστες είναι δυναμικές στο Mario Wonder. Αυτό σημαίνει ότι θα ακουμπήσετε διάφορα λουλούδια πχ τα πορτοκαλί λουλούδια που θα εμφανίσουν επιπλέον χρυσά νομίσματα ή  μπλε χρώματος λουλούδια και αυτά θα πετάξουν σπόρους που θα εμφανίσουν είτε κρυφά ως εκείνη τη στιγμή blocks είτε το λεγόμενο Wonder Flower. Τι είναι πάλι αυτό; Το Wonder Flower υπάρχει σε κάθε πίστα αλλά δεν είναι απαραίτητο να το αποκτήσετε για να βγει η πίστα. Αν όμως το αποκτήσετε, τότε θα συμβεί το πραγματικό θαύμα στην οθόνη σας. Ενώ μέχρι εκείνο το σημείο δεν είχαμε πολλές διαφορές από τις πίστες του Mushroom Kingdom, τώρα ξαφνικά αλλάζει όλη η πίστα. Οι σωλήνες κινούνται σαν σαλιγκάρια, τα δέντρα, οι εχθροί και γενικά ότι υπάρχει στην οθόνη ζωντανεύει, τραγουδάει, χορεύει και εμείς πρέπει να βρούμε όλα τα μυστικά της πίστας μέσα σε ένα πραγματικό χαμό που συμβαίνει στην οθόνη μας. Αν τα καταφέρουμε θα κερδίσουμε ένα wonder seed, έναν θαυματουργό σπόρο δηλαδή, απαραίτητο για τη συνέχεια του παιχνιδιού.

Σε όλο το παιχνίδι μαζεύουμε χρυσά κέρματα, μωβ μάρκες και θα μπορούμε να τα εξαργυρώσουμε για να αγοράσουμε ζωές και badges. Τα badges χωρίζονται σε action και boost και μπορούμε να τα ενεργοποιήσουμε πριν την έναρξη μίας πίστας. Τα action μας δίνουν επιλογές όπως το να χρησιμοποιήσουμε το καπέλο μας ως αλεξίπτωτο και να διανύσουμε μεγαλύτερη απόσταση σε ένα άλμα, να κερδίσουμε ύψος στο άλμα μας ή να κολυμπάμε σαν δελφίνι όταν είμαστε σε υποβρύχιο περιβάλλον και τα boost badges μπορούν να μας δώσουν ικανότητες όπως να μαγνητίζουμε τα κέρματα που βρίσκονται δίπλα μας ώστε να τα συλλέγουμε πιο γρήγορα, να ενεργοποιήσουμε τον αισθητήρα εύρεσης του 10-flower νομίσματος ή ακόμη και να πηδήξουμε άμεσα για μία φορά αν ακουμπήσουμε λάβα, βάλτο κτλ ώστε να μη χάσουμε.

Το βασίλειο των λουλουδιών μοιάζει σε δομή με το βασίλειο των μανιταριών και θα συναντήσουμε περιοχές που τις έχουμε ξανά δει σε Mario παιχνίδια, όπως η έρημος, οι καταρράκτες αλλά θα βρεθούμε και στα σύννεφα, σε ορυχεία κτλ.

Ο Mario θα αλλάξει αρκετές μορφές στο παιχνίδι και δεν είναι μόνο αυτή του ελέφαντα που ανέφερα νωρίτερα. Εκτός από ελέφαντα θα συναντήσουμε τον μικρό Mario, τον μεγάλο, τον Mario που πετάει fire balls, τον αόρατο Mario, τον Bubble Mario όπου εκτοξεύει μπάλες από σαπουνάδα και εγκλωβίζει τους εχθρούς του, τον Drill Mario που ουσιαστικά γίνεται τρυπάνι για να ανοίγει τρύπες και να κινείται εντός εδάφους αν χρειαστεί καθώς και τον ghost Mariο. Αυτός είναι διαθέσιμος μόνο σε On line mode.

Θα πάρει όμως άλλες μορφές όταν η αλλαγή γίνεται σε περιβάλλον που έχουμε ενεργοποιήσει με το Wonder Flower. Έτσι θα συναντήσουμε τον Biyon Mario όπου είναι σαν να έχει καταπιεί έναν σωλήνα 5 φορές στο ύψος του, τον Puffy Lift Mario όπου μεταμορφώνεται σε λαστιχένιο πίνακα, σε Hoppycat Mario που είναι κάτι σαν σαλιγκάρι παρόλο που λέγεται cat, σε Balloon Mario, σε Wubba Mario, Spike-Ball Mario, Goomba Mario και Metal Mario. Δεν θα αναφέρω τι κάνει η κάθε μία μεταμόρφωση γιατί είναι και αυτές μέσα στις εκπλήξεις του παιχνιδιού.

Ο τρόπος που κινείστε στον χάρτη είναι λίγο διαφορετικός σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια καθώς μπορείτε να επιλέξετε σε ποια πίστα του κόσμου θα παίξετε πρώτα, γνωρίζοντας πριν μπείτε μέσα σε αυτή, τη δυσκολία της, η οποία δηλώνεται με αστέρια. Αφού το κάνετε με επιτυχία θα αντιμετωπίσετε το boss της πίστας.

Για να τερματίσετε το παιχνίδι θα πρέπει να απελευθερώσετε το βασίλειο των λουλουδιών όπως ανέφερα στην αρχή. Αυτό για να γίνει θα πρέπει σε κάθε περιοχή να αποκτήσετε τον βασιλικό σπόρο – Royal Seed. Αν αποκτήσετε 6 σπόρους τότε θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε τον Bowser σε έναν ιδιαίτερο κόσμο με ενδιαφέροντα challenges.

Η μουσική και τα ηχητικά εφέ είναι εξαιρετικά. Όλες οι γνωστές μελωδίες είναι εδώ, ανανεωμένες και ζωντανές. Τα ηχητικά εφέ όμως είναι το κάτι άλλο. Από την πρώτη στιγμή μέχρι τους τίτλους τέλους θα σας γεμίσουν χαρά, αισιοδοξία και ευχαρίστηση. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από ένα παιχνίδι που παίζει για να διασκεδάσει; Τέλος να αναφέρω ότι η νέα φωνή του Mario και του Luigi είναι εξαιρετική και θα μας συντροφεύει για πολλά χρόνια στο μέλλον.

Το on line mode του παιχνιδιού ενεργοποιείται από το μενού και δίνει τις εξής επιλογές. Ο χαρακτήρας μας φαίνεται κανονικός και οι on line συμπαίκτες μας λίγο ξεθωριασμένοι. Δεν επηρεάζουν το παιχνίδι μας παρά μόνο σε ένα σημείο του. Αν χάσουμε παίρνουμε τη μορφή του ghost Mario και έχουμε 5 δευτερόλεπτα για να ακουμπήσουμε έναν συμπαίκτη μας και να κερδίσουμε πίσω τη ζωή μας. Επίσης ανά διαστήματα υπάρχουν κάποιες ξύλινες πινακίδες που είναι γυρισμένες ανάποδα. Αν τις ακουμπήσουμε τότε γυρνάνε προς εμάς και βλέπουμε τον χαρακτήρα που απεικονίζουν. Αν δεν βρούμε συμπαίκτη μας να ακουμπήσουμε για να αναστηθούμε, μπορούμε να ακουμπήσουμε αυτές τις πινακίδες για να το επιτύχουμε.

Ουσιαστικά το on line είναι το easy mode του παιχνιδιού καθώς αν χάνετε θα έχετε πολλές ευκαιρίες να αναστηθείτε και να συνεχίσετε το παιχνίδι. Αν θέλετε να το χαρείτε πραγματικά θα σας πρότεινα να το έχετε κλειστό.

Τέλος αν θέλετε μπορείτε να παίξετε με παρέα σε couch co-op mode. Η αλλαγή σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια είναι ότι η κάμερα θα ακολουθεί πάντα ένα παίκτη και οι υπόλοιποι θα τρέχουν να προλάβουν το scrolling της πίστας και πλέον ο ένας δεν επηρεάζει τον άλλον. Δεν θα τρακάρουν μεταξύ τους αλλά δεν θα συνεργαστούν κιόλας όπως γινόταν στο Mario Bros WiiU.

Συνοψίζοντας.

H Nintendo έχει καταφέρει να ανανεώσει την κλασική συνταγή Mario όχι με έναν αλλά με δεκάδες τρόπους. Έχει καταφέρει να ανανεώσει ότι βλέπουμε, ότι ακούμε και ότι παίζουμε.

Αν πρέπει να βρω κάτι αρνητικό στο παιχνίδι, αυτό είναι ότι η έκπληξη που βιώνεις τις πρώτες ώρες, δεν τη βιώνεις σε όλη τη διάρκεια. Δηλαδή οι εκπλήξεις συνεχίζονται αλλά είναι μικρότερες σε κλίμακα.

Αν θέλετε να φτιάξετε τη διάθεσή σας ξεκινήστε το Super Mario Bros Wonder και ως εκ θαύματος, όλα θα γίνουν λίγο καλύτερα.

Μπράβο στην ομάδα που δούλεψε σε αυτό το παιχνίδι και στη Nintendo που έδωσε τον απαραίτητο χρόνο για τη δημιουργία του ώστε να μη χρειάζεται ούτε 1mb patch.
Βαθμός: 10/10

Ευχαριστώ τη CD Media για το review code και την υποστήριξη στην Retropolis.


Review by Akikos

Αρκετοί πιστεύαμε ότι η έλευση των Super Mario Maker ήταν και το τέλος των 2d mario αφού έδωσε την δυνατότητα στην κοινότητα να φτιάχνει τις δικές της πίστες. Δύσκολα ένας κατασκευαστής παιχνιδιών μπορεί να εξελίξει ένα παιχνίδι με τόσο απλούς μηχανισμούς χωρίς ταυτόχρονα να χάσει την ταυτότητα του. Βέβαια η Nintendo έχει αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν ότι έχει την ικανότητα να το κάνει. Η ανακοίνωση του Super Mario Bros Wonder έντεκα χρόνια μετά το New Super Mario Bros. U, δεν μπορούσε να αφήσει ασυγκίνητο κανέναν και αρκετοι ανάμεσά τους και έμενα να θέλουν να το προπαραγγείλουν από την ανακοίνωση.

Στην αρχή το παιχνίδι κάπως με ξένισε. Παρά τα εξελιγμένα animation και βελτιωμένα γραφικά και κυρίως η ανάπτυξη του σε διαφορετική μηχανή γραφικών δίνει την εντύπωση ότι το παιχνίδι χάνει την ταυτότητά του. Η έλλειψη φυσικής αλληλεπίδρασης μεταξύ των παικτών στο co-op και η παρουσία άλλων “online” παικτών, που μπούκωνε την οθόνη, με ενόχλησε. Όλα αυτά μέχρι να καταλάβω τη λογική τους.

Το παιχνίδι όχι μόνο δεν χάνει την ταυτότητα και την κλασική λογική του αλλά χτίζει πάνω τους και το εξελίσσει. Το level design είναι σε ανώτατο επίπεδο. Κάθε πίστα έχει μια καινούρια ιδέα να δείξει. Οι ιδέες είναι πολλές, πρωτότυπες και μη επαναλαμβανόμενες. Μερικές χρειάζονται ταχύτητα, μερικές να λύσεις ένα γρίφο σε puzzle λογική, κάποιες ειναι μουσικές και πρέπει να μπεις στο ρυθμό για να τις περάσεις. Το gameplay εμπλουτίζεται με διαφορες ικανότητες (badges) που κερδίζεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιου και μπορείς να χρησιμοποιήσεις μόνο μία σε κάθε πίστα. Αυτές μπορεί να σου δίνουν καλύτερο άλμα, ρανταρ για να βρίσκεις τα διάφορα collectable, αλεξίπτωτο για να πέφτεις πιο ομαλά κ.λπ.

Το lobby του παιχνιδιού είναι έξυπνα σχεδιασμένο. Ενα κεντρικό hub που συνδεει τους διαφορετικούς κόσμους σπάει κάπως τη γραμμικότητα. Επίσης υπάρχει και ο special κόσμος που ξεκλειδώνεται σταδιακά τερματίζοντας τους υπόλοιπους κόσμους. Αυτοί έχουν ανεβασμένο επίπεδο δυσκολίας και απαιτούν βαθιά κατανόηση των μηχανισμών του παιχνιδιού.

Σε κάθε καινούριο τίτλο, αυτού του είδους παιχνιδιού της nintendo, (π.χ. kirby, 3d mario world, mariokart, super mario odyssey κ.λπ.) κυκλοφορεί η λανθασμένη αντίληψη ότι είναι εύκολο. Όποιος υιοθετεί τέτοιες απόψεις δεν έχει μπει στη νοοτροπία της nintendo. Τα παιχνίδια είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να μπορούν να παιχτούν από τον πιο αρχάριο παίκτη, μέχρι και τον παίκτη που θέλει πρόκληση και να το ευχαριστηθούν εξίσου και οι δυο. Ο μεσος σε skills παίκτης προτείνω να μην πάρει overpowered χαρακτήρες όπως ο yoshi, να μαζέψει όλα τα collectables σε κάθε πίστα και να τερματίσει όλες τις πίστες φτάνοντας στη κορυφής της τελικής σημαίας. Μετά να προσπαθήσει να τερματίσει τις special πίστες με την ίδια λογική με τελικό στόχο να φτάσει στη τελική πίστα των “πρωταθλητών”, εκεί που ξεχωρίζουν οι απλοί gamer από τους pro.

Την πίστα των “πρωταθλητών” θα χρειαστεί να την παίξει κάποιος ξανά, ξανά και ξανά, για να καταφέρει να την ολοκληρώσει και να τερματίσει το παιχνίδι στο 100%. Τα διάφορα checkpoints (που δεν είχαν αντίστοιχες πίστες σε άλλα παιχνίδια της nintendo) βοηθάνε. Σε αυτή τη πίστα θα βρεθούν αρκετοι. Αυτοί που τελικά θα τα καταφέρουν θα είναι λίγοι αν και ο στόχος είναι απολύτως εφικτός. Υπομονή, συνέπεια, ρυθμός, skills ακόμα και η online συνεργασία με άγνωστους, κάτι που θα αναφερθούμε στην επόμενη παράγραφο, είναι το κλειδί της επιτυχίας.

Το online μέρος του παιχνιδιού φέρνει την αντίστοιχη λογική των soul παιχνιδιών στον κόσμο του mario. Οι online συμπαίκτες παίζουν ο καθένας στο δικό του κόσμο και παρατηρεί τους υπόλοιπους που παίζουν στο δικό τους ως ghost σε πραγματικό χρόνο. Η αλληλεπίδραση μεταξύ τους γίνεται μέσω της δυνατότητας να ανασταίνουν τους υπολοιπους είτε πηγαίνοντας πάνω τους είτε πηγαίνοντας πάνω στις πινακίδες που αφήνουν και η επικοινωνία μεταξύ τους γίνεται μέσω κάποιων συμβόλων reaction. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού αρκετές φορές είδα online αγνώστους στην πραγματική ζωή συμπαίκτες να προσπαθούν να μουν δείξουν κάποιο μυστικό ή να με περιμένουν να αλληλοβοηθηθούμε σε κάποιο δύσκολο σημείο. Σε αυτό το mario μπορεί να χάσαμε τη φυσική αλληλεπίδραση στο coop αλλά κερδίσαμε σε σημεία που ποτέ δεν θα περιμέναμε από κάποιο παιχνίδι mario όπως αυτός της online συνεργασίας και τη αλληλεγγύης.

Το μοναδικό σημείο που με ενόχλησε είναι η απουσία των μεγάλων bosses. Υπάρχουν δυο σε ολόκληρο το παιχνιδι. Ο 1ος επαναλαμβάνεται και ο αλλος είναι ο τελικός. Απογοήτευση γιατί τα bosses έχουν χαρακτηριστικά καινοτομίας σε όλα τα mario. Παρόλα αυτά η απουσία τους δεν θα μειώσει σημαντικά τη βαθμολογία μου στο παιχνίδι καθώς η εμπειρία που κερδίζει κάποιος παίκτης παιζοντας το δεν την έχουμε συναντήσει στο παρελθόν. Ας ελπίσουμε μετα την επιτυχία στις πωλήσεις του παιχνιδιου και άλλοι κατασκευαστες να επενδύσουν σε 2d platforms του παρελθόντος και να δουμε τα Rayman, Sonic και Οri να εξελισσονται.

Θετικά

  • Level design σε ανώτατο επίπεδο

  • Local co op 4 παικτών

  • Βελτιωμένα animation γραφικά

  • Πρόκληση σε αρκετά σημεία

  • Πετυχημένη online εμπειρία που δίνει τη δυνατότητα αλληλεγγύης και συνεργασίας μεταξύ των παικτών

  • Εξυπνα σχεδιαστικά lobby που σπάει τη γραμμικότητα

  • Ικανοποιητική διάρκεια, χωρίς φλυαρία και κουραστικές επαναλήψεις

Αρνητικά

  • Μικρή ποικιλία σε bosses

  • Μη φυσική αλληλεπίδραση μεταξύ των παικτών στο coop και στο online


Βαθμολογία 9.7